Lär Dej något Nytt Varje dag


Man lär sej något nytt varje dag.  Jag gör det iaf. Nästan varje dag. Kan vara allt från svenska språket till om djungelns mest sällsynta djur. Ni förstår poängen iaf. Men det bästa är nog när man lär sej något nytt om sej själv. 

Jag är äckligt förstålig. Tydligen. Med ett stort Hjärta.  Jag skrämde mej själv då jag insåg det. Hur jag hanterade en viss sitation överraskade mej positivt. Dagen efter kunde jag inte fatta att det var jag. Orden som sas, stämningen som ägde rum, kunde inte varit mer rätt än det var då. Och allt pågrund av en stark egenskap jag bar inom som inte hade används. 

Att i den mest bisarra, uddaste, sorgligaste, ilska händelse, befinna sej, för en halv sekund i den andra sitation, kan betyda så mycket. Mer än du tror. Mer än du vill inse. Stå i hans eller hennes skor  och var förstålig. Bara för en halv sekund och sug åt dej alla känslorna. 

Hur hade du känt dej om världen framför dej kunde rasa vilken sekund som helst beroende på det besvikna ansiktet som sorgligt tittar på dej? Även om du satt dej i skiten själv. Ta ett djupt andetag och bara tänk. Värt att skrika? Nej. Värt att krossa näsbenet och peta ut ögonen? Nej. Värt att slå boven som redan ligger ner? Nej

En halv sekund. Titta djupt i ögonen så att själen känner sej iaktagen. Var förstålig och säg orden som du skulle själv vilja höra. Säg inte saker bara för att få den andra att må ännu sämre. Säg inte saker bara för att få den andra att skämmas ännu mera. Säg inte saker som bara skulle göra allt värre. 

Ha förståelse och acceptera att ingen är perfekt. Att vi alla har "A moment of Weeknes" . Att förlåta men att göra klart för han eller henne att förlåta och glömma ibland äger rum i två helt olika världar. Förlåt. Gå vidare men låt dem acceptera inte att det ska hända igen. En gång är ingen gång, ryktas det om. En gång. 

Jag är ruskigt förstålig har jag märkt. På ett bra sätt., fast till en viss gräns.Så länge inte folk utnyttjar det osv. Men att sätta sej i den andras sitation, gör det mer än ofta livet bättre för människan som just haft en moment of weeknes och inte minst för dej själv. 

Lär dej något nytt varje dag. Jag lärde mej idag att - "ja Shiter i" - låter väldigt mycket som "hur mår du?" på persiska. Lär dej något nytt idag. Lär dej något nytt av orden som dina pupiler nyss tagit in och din hjärna fått bearbeta.
 
Lär Dej något nytt varje dag och låt det göra dej starkare och till en bättre person. Just Do it.

Vad har DU lärt Dej Idag?

Kommentarer
Postat av: Jovancee

jag har som vanligt idag lärt mig da sam smotana. åkte hemifrån och när jag kom fram till jobbet märkte jag att jag hade glömt taggen (det man behöver för att larma) idjuuut eller vad? :P ses imorn hairy woman.

2007-06-27 @ 16:53:59
Postat av: sandy

jag har lärt mig idag hur man tar bort en order (jobbet:P) och hur roliga minnen är. OCH att jag älskar min mormor o morfar :p

2007-06-28 @ 17:07:41
Postat av: teta laki

vad söt du är sandy! jag är hos dej nu - joka har precis dödat mej med vaxet! mer info kommer på bloggen!
haha. bra sandy att du lär dej . jag menar det är ju bara din morfar som får speciella samtal om ÖL BOLAGET!!!! HAHAHA

2007-06-28 @ 18:10:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback