Låt bli 50-öringen, tro mig

Det kändes som en helt vanlig dag, när Paula och jag var på väg hem till Jesko för lite lyxkaffe. Skillnaden var att denna dagen hittade jag 50 öre på marken och plockade upp den med ett leende på läpparna. Wohoo att hitta pengar betyder ju tur, sa jag glatt och tog de sista sju stegen till porten.


Klockan hade passerat tio på kvällen och ögonen började kännas tunga. Istället för att yra runt till ett på natten, bestämde jag mig för att få en härlig skönhetssömn. Vilket skämt, jag vred och vände på mig, tillslut gick jag upp och tänkte låta en film få mig på andra tankar. Movies online kan vara guld värt, men denna natten la den ner efter 15 min. Tack, för inget.

Morgonen kom och vi hade bestämt att jag skulle äta frukost hos Paula. Ena stöveln på och sen så kom den andra. Jag visste att dragkedjan hade krånglat innan, men nu såg jag att dragkedjan började halvt lossna. Med lite våld och vaselin, var båda stövlarna på. Denna gången gick det.

Bussen full med människor i alla åldrar och jag kände hur värmen började göra mig smått irriterad. Klockan tickade iväg och jag vände mig om för att se om den andra bussen var i närheten. Samtidigt som jag vände mig om kände jag hur min knapp frånbyxorna lossnade. Snabbt på med jackan som jag hade tagit av, väskan över axeln sträckte Paula fram min knapp som försökte fly.

Jag brydde mig inte om att leta efter den eftersom jag tänkte att byxorna sitter nog på sin plats. Dragkedjen var numera nere och jag kände hur byxorna satt löst. Samtidigt som vi skyndade oss till den andra bussen, började jag få panik. 

Väl inne, lyckades jag trycka tillbaka knappen och knäppa byxorna. Det kändes väldigt ostabilt så jag började rota efter mitt pennfack för att se om jag hade något gem eller vad som. Jo, någon hade visst glömt att stänga pennfacket så allt innehåll låg nu på botten av väskan. Någon i detta fallet var jag. Jag ville gråta, skrika men allt som kom ut ur min mun var ett hjälplöst skratt.

50-öringen, jag hade hittat dagen innan, guppade runt i min jackficka.

Tentaresultatet hade kommit. U. Som i Underkänd och inget annat. Knappast för Underbar. Jag rotade i mina fickor och tog upp den bronsfärgade djävulen. Tur, du skulle ge mig tur!? Va fan är detta?! Hela dagen har ju varit knas! Jag slängde den och önskade att jag aldrig ens hittat den. Vem ljög för mig och sa hitta pengar skulle betyda tur? Eller missade ni kanske att berätta att brons betyder otur, medans silver och guld ger den riktiga turen??

Vad du än gör, plocka aldrig upp 50öre från marken. Gå bara förbi den, den ger inte tur, tro mig jag vet - av egen erfarenhet...


Kommentarer
Postat av: Sebbe&Olle

när ska vi ge orka läsa din hela boken, mannen vi har tentor o sånt vi har inte tid.

2009-01-31 @ 04:00:40
Postat av: dj mayhem

MAN KAN INTE SKRIVA ELLER SÄGA MEDANS......DET HETER MEDAN...... :)

Postat av: laki till dj

haha ja men jag är ju från Jönkööpingööö det vet du LA, kan ej stava :P eller svenska ;P i deeeej hihi

2009-02-01 @ 23:41:12
Postat av: Paula

haha säger han som skriver meningar med capslock... ;)

2009-02-02 @ 00:19:10
URL: http://piecesofpaula.blogg.se/
Postat av: dragi

LAKIIII,jag saknar dig bre,nismo se culi på evigheter. laki kramar i massor vill jag ha =) cmooooka.

2009-02-02 @ 20:20:34
URL: http://dragi.blogg.se/
Postat av: Ezmira

hahhaahhaha Jag ska aldrig mer plocka upp en 50 öring hahha

2009-02-03 @ 00:50:11
URL: http://ledenekockice.blogg.se/
Postat av: Tiffany

Vad glad jag blev av att du skrev sötnos! Jo jag tycker det blir lite roligare att skriv ainlägg oftare nuför tiden. Hur måår du? Var jätte länge sedan! du är dock lika vacker som alltid!



<3

2009-02-03 @ 17:24:10
URL: http://dindaa.blogg.se/
Postat av: valentina

hahahaha :)

2009-02-08 @ 16:04:43
URL: http://valentinaemilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback