Ticktack, Ticktack

Ticktack, tick tack. Hjärtats slag ökar för varje klockslag som ekar i den stora, kalla och färglösa aulan. Ticktack, ticktack. En obehaglig känsla sprider sej från topp till tå. Pennan kastas mellan tummen och pekfingret. Snabbare och snabbare. Ticktack. Oro, rädsla, ångest.


Allt börjar bli suddigt och dimmigt i mitt huvud. För varje tick och varje tack raderas en bit av den viktiga faktan jag försökt memorera i oräkneliga nätter. Steg hörs, papper prasslar. Vi tar ett djupt andetag som om det vore vårt sista. ?Lycka till? som en robot, inprogrammerad att säga dessa två ohjälpsamma ord varje gång papperna lämnade robotens fingrar. Oro, ångest, rädsla. Panik.
Jag bläddrar igenom häftet snabbt och allt jag kan, är att skriva mitt namn. Frågetecken efter frågetecken skapar en djungel i det lilla jag har bakom pannbenet. Blackout. 

Oron i kroppen finns kvar. Den har fastnat och vägrar gå vidare. Mellan revbenen, under bröstet, ett tomt svart hål, ett kraftfullt tryck. All koncentration har nu övergått till att försöka andas lugnt och att inte tänka på den obeskrivliga smärtan.Lyfter mitt huvud och kastar en blick framför mig. På vissa glöder pennan på pappret, på andra mot huvudet.

Protoner, atomer, kraft, Newtons lag. Fysikprovet skulle sätta sina spår.

 

Ticktack. Magsmärtan var kvar. Timmar, dagar. I en vecka plågades jag konstant av tomheten mellan revbenen. Försökte intala mej själv att det bara var en hungerkänsla, men inte en ens den saftigaste köttbiten skulle fylla hålet.

Läkartid, recept, apoteket, tabletter. Varsågod Lara.

 

Ticktack. Oro, ångest, rädsla. Allt kom tillbaka varje gång mina blågröna ögon passerade besviket schemat med dem tydliga bokstäverna ? fysik.

Det fick vara nog! Är detta vad gymnasiet går ut på? Att må så här dåligt pga. ett ämne? Nej tack. Jag gav upp. Jag vägrade. Jag ville inte. Jag kastade in handduken, boxningsmatchen var över. Kursen ströks. Jag var fri.

 

Ticktack. Men Fysiken satte sina spår. En stressad mage som vaknar till liv för minsta lilla. Det kvittar om jag planerar dagen, helgen, timmarna eller inte, det sitter i psyket och det svarta hållet blir bara större och större. Trycket håller fast sig hårt, som en hungrig bebis vid mammas bröst. 

 

Ticktack, Att gå tillbaka till skolbänken kom inte på tal efter gymnasiet. Minnen av aulan fick mig att springa så långt ifrån neutronerna, protonerna och alla dessa ologiska lagar och orimliga formler. Bort från whiteboardtavlan och en desperat lärare som ihärdigt försöker hålla sina elever från att dagdrömma. Förgäves. Bort från oron, ångesten och rädslan. Bort från dom meningslösa Lycka till
 

Ticktack. En klok kvinna vid namn Tannaz fick mej att se allt ur ett annat perspektiv. Hon fick mig att inse att världen står och väntar på mig. Alla dessa möjligheter i detta avlånga land vore synd om vi inte tog vara på.

Använd vingarna och flyg. Vart jag vill, hur jag vill och när jag vill! Det behöver inte bara vara en tanke, en önskan, en dröm. Om den ritade gubben från redbull reklamen  kunde flyga av lite redbull, ta då en och våga använda vingarna! All denna talang ska inte behöva gå till spillo pga. Newton kommit på att det vi inte ser framför oss heter molekyler. Förverkliga drömmarna!  

 

Hennes varma och sanna ord var som den saftigaste köttbiten jag bara kunde drömma om. Hon fyllde en bra bit av hålet med sin blandade dialekt av göteborgska, småländska och en touch av ghetto språket från Öxnehaga. Hon lyfte upp handduken igen och gjorde mej redo för en ny match.
En ny fight, jag mot resten av världen.


Kommentarer
Postat av: Tanni

If you only knew how much I Love you!!

2007-04-06 @ 01:32:06
Postat av: Tanni

IF YOU ONLY KNEW HOW MUCH I LOVE YOU!

2007-04-06 @ 01:38:01
Postat av: laki to tanni

men babe! hehe. mee toooo

2007-04-06 @ 10:02:04
Postat av: Bakis

lasetä fututs,, va e de här för teorilektion,, skriv nåt för dina andra fans ;)

2007-04-07 @ 11:03:19
Postat av: laki

dom andra fansen är färre ;P

2007-04-07 @ 11:24:05
Postat av: Bakis

Ja,, just därför måste du kämpa för att ha kvar han på läktaren som viftar me lakiflaggan!

2007-04-07 @ 11:28:33
Postat av: laki

vart får du allt ifrån?! haha du får ta fram dina andra flaggor :O

2007-04-07 @ 11:31:58
Postat av: Bakis

hahah aa ja ska ta fram flaggan hahaha

2007-04-07 @ 11:33:28
Postat av: laki

haha, jag läser mellan raderna, din *pip* flagga, ah!? haha åh du milde...!

2007-04-07 @ 11:34:14
Postat av: dragi

du e den coolaste jag vet ljar....and if the make up thing doesnt work...writting would do...! ses ikväll.....kram

2007-04-08 @ 15:33:27
Postat av: laki

naaw tack för allt igår!!!!! det var kul! synd att du och mika, or whats her name again ;P inte hade sååå roligt! =P ses

Postat av: dragi

naw ljar....d va helt okej juh jag ångrar inte ett dugg att vi åkte.....d va bara andra halvan av festen som va ganska tråkig men d av ju musiken o altl lixom....mika tyckte d va väldigt trevligt hemma hos dig.....e glad att vi har dig min vän.....cmoka

2007-04-10 @ 21:05:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback